STANY ZJEDNOCZONE - AMHERST
Jeremi Szaniawski pochodzi z Brukseli (Belgia). W 2002 roku ukończył studia licencjackie, a w 2004 roku uzyskał tytuł magistra na Université Libre de Bruxelles. W 2012 roku obronił doktorat na Yale University. Jest filmoznawcą.
- L’attrait de la boue, Yellow Now 2020.
- Fredric Jameson and Film Theory: Space, Representation and Allegory in a Globalizing Age(z Keith Wagner and Michael Cramer), Rutgers UP, 2020.
- After Kubrick: a Filmmaker’s Legacy, Bloomsbury 2020.
- On Women’s Films Across Worlds and Generations(z Ivone Margulies), Bloomsbury 2019.
- The Global Auteur: the Politic of Authorship in 21st Century Cinema(z Seung-hoon Jeong), Bloomsbury 2016.
- Directory of World Cinema: Belgium(z Marcelline Block), Intellect/Chicago 2014.
- The Cinema of Alexander Sokurov: Figures of Paradox,Wallflower/Columbia 2014.
Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół języka polskiego i rosyjskiego oraz belgijskiego kina. Interesuje się także literaturą, współczesną teorią i filozofią filmu, recepcją twórczości Stanleya Kubricka w Polsce oraz teorią marksistowską. Pracuje nad monografią współczesnego polskiego kina.
Zajmuje się nauczaniem języka polskiego i promocją polskiej kultury w Konsorcjum Five Colleges. Zanim dołączył do kadry Wydziału Literatury Porównawczej na University of Massachusetts Amherst, pracował na Korean National University of the Arts (Seul, Korea Południowa), Massey University (Wellington, Nowa Zelandia), Bogazici University (Istambuł, Turcja), Emerson College European Campus (Well, Holandia) i Université Libre de Bruxelles (Bruksela, Belgia). Obecnie kieruje Katedrą Amesbury na UMass Amherst.
- Film Theory: an Introduction Through the Senses by Thomas Elsaesser and Malte Hagener [Le cinéma et les sens, PUR 2011].
- В центре океана [V Tsentre Okeana ] by Alexander Sokurov (Au coeur de l’océan, L’Age d’Homme 2015).