ZBIGNIEW BANAS (BANAŚ)

STANY ZJEDNOCZONE - CHICAGO

Zbigniew Banas
ZBIGNIEW BANAS (BANAŚ)

Zbigniew Banas (Banaś) – filmoznawca, krytyk filmowy, fizyk, dziennikarz radiowy i telewizyjny przewodnik wycieczek. Wykładowca kina polskiego i europejskiego na Uniwersytecie Loyoli w Chicago.

Zbigniew Banaś przybył do Stanów Zjednoczonych w roku 1976. Tam też zdawał maturę i dostał się na studia matematyczne i fizyczne na Uniwersytecie w Chicago (licencjat obronił na Uniwersytecie w Chicago, w stanie Illinois w 1981 roku, a rok później magisterium na Uniwersytecie Browna w Providence, w stanie Rhode Island). Odbył staż na Uniwersytecie Wisconsin w Milwaukee oraz w laboratoriach fizyki eksperymentalnej w Brookhaven na Long Island.

Pomimo wykształcenia z zakresu fizyki prowadzi zajęcia i bierze udział w konferencjach poświęconych kinematografii, np. na Festiwalu Filmowym Camerimage w Bydgoszczy, jest organizatorem i moderatorem pokazów filmowych w polskojęzycznym Dyskusyjnym Klubie Filmowym Cornelia. Recenzje Zbigniewa Banasia ukazywały się m.in. w „Chicago Reader”, „Boston Phoenix” i „New City”. Związany jest z Polvision TV oraz ze stacjami WPNA i WNVR w Chicago (polskieradio.com)

Do kręgu zainteresowań Zbigniewa Banasia należy twórczość Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Wajdy oraz Romana Polańskiego.

Wykładowca na Wydziale Polonistyki oraz na Wydziale Języków Nowożytnych Uniwersytetu Loyoli w Chicago, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu kina polskiego, europejskiego i światowego. W przeszłości pracował w Columbia College.

Jest jurorem i recenzentem corocznego konkursu dla studentów studiów licencjackich FORUM (tematy konkursu nawiązują do problemów Europy Środkowo-Wschodniej). Bierze udział w organizacji pokazów filmowych dla Polish Student Alliance (Zrzeszenia Studentów Polskich) i innych studentów Uniwersytetu Loyoli. Pełnił funkcję mistrza ceremonii na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Los Angeles i w Chicago

Na zajęciach podejmuje m.in. tematykę poświęconą historii kina polskiego, współczesnej polskiej kinematografii, kobietom w polskim kinie oraz nowej fali kina polskiego i czechosłowackiego.

Przewiń do góry